Ada segelintir yang terkeliru dengan kos untuk menurunkan harga kereta melalui penghapusan cukai eksais secara berperingkat. Kebanyakan mereka ini terpengaruh dengan beberap angka yang ditimbulkan oleh Umno, terutamanya setelah PR membentangkan bagaimana dasar ini akan dibiayai dan kesannya kepada rakyat.
Sebelum saya ulas lanjut, untuk memastikan pembaca benar-benar faham hubungkait di antara cukai eksais, cukai import, cukai jualan dan AP dengan harga kereta, wajarlah membaca panduan yang telah saya sediakan untuk menjawab kenyataan Dato’ Mukhriz Mahathir suatu ketika dahulu:
Panduan Harga Kereta Untuk Dato’ Mukhriz
Apabila pembaca menghadam panduan itu, barulah boleh memahami bahawa AP tidak mempengaruhi kereta terbanyak yang 90% tidak dikenakan AP kerana dipasang di Malaysia. AP ini adalah cukai untuk kereta mewah yang dibawa masuk ke Malaysia.
Sistem AP diteruskan oleh Barisan Nasional untuk memberi keuntungan kepada kroni tertentu walaupun bertentangan dengan peraturan perdagangan bebas yang ditandatangani dengan WTO dan AFTA. Sebab itu, AP hanya boleh dilaksanakan sehingga 2015 seperti yang dipersetujui oleh Barisan Nasional sendiri.
Bertitik tolak dari sinilah, maka kesempatan ini digunakan untuk memaksimakan pendapatan negara dalam tempoh tiga tahun, agar peruntukan tahunan untuk mengimbangi kekurangan hasil apabila cukai eksais dipotong adalah rendah.
Saya telah membentangkan kos program-program PR ini sejak setahun yang lepas dan menulis di pelbagai penerbitan. Contohnya, saya pernah membidas YB Khairy Jamaluddin dalam satu penulisan yang disiarkan oleh akhbar ekonomi The Edge lewat 2012 seperti berikut (petikan di bahagian yang membabitkan potongan cukai eksais):
I had also recently presented a cashflow breakdown of PR’s scheme to phase out hefty excise duty on cars in order to reduce car prices. If such a policy is carried out on a straight-line basis over 5 years and coupled with the extra revenue from the auction of APs, I anticipate the following cashflow:Oleh yang demikian, rancangan PR adalah:
A phased reduction in excise duty will gradually pump in extra cash into the economy in the form of higher public spending that translates to higher direct tax revenues for the government. The federal government only needs to set aside RM2 billion in 2013-2014 to fund the scheme. By 2017, PR’s economic policies to cut wastages and liberate the economy from the shackles of rent seeking and cronyism are expected to bear fruit with the economy growing at its potential of 6% annually. This will bring enough additional tax revenue to make up for the loss of RM7 billion annually from the phased out excise duties on cars.
2013 2014 2015 2016 2017 Loss of revenue from reduced excise duties on cars (1.4) (2.8) (4.2) (5.6) (7.0) Additional revenue from auctioned APs 2.0 2.0 2.0 - - Additional tax revenue from spurred domestic consumption 0.28 0.56 0.84 1.12 1.40Average allocation reserved to cover for shortfall in 2016 onwards 2.0 2.0 1.0 1.0 1.0Cashflow excess/shortfall c/f 2.88 5.20 5.68 3.32 0.12
1) memotong cukai secara berperingkat 20% setiap tahun
2) menambah pendapatan antara tahun 2013-2015 dengan lelongan AP
3) memperuntukkan RM2 bilion antara tahun 2013-2014 dan RM1 bilion antara 2015-2017 agar aliran tunainya berimbang menjelang 2017, kerana menjelang 2017 ekonomi yang dijana akan berjaya mengatasi jumlah RM7 bilion cukai eksais yang dihapuskansumber
0 comments:
Post a Comment